زاج سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

زاج سفيد نام هاي ديگري اعم از سولفات آلومينيوم و آلوم هم دارد كه از نمك هاي آلومينيوم به حساب مي آيد كه كاربردهاي بسيار زيادي هم دارد. در صنعت تصفيه آب هم از زاج سفيد استفاده مي شود، زيرا خاصيت انعقاد بالايي دارد. شكل سولفات آلومينيوم در حالت معمول به صورت پودر و يا كريستال هاي سفيد رنگ و شفاف است.
همانطور كه مي دانيد آلومينيوم جزء عناصر بسيار رايج و پركاربرد در كره زمين به حساب مي آيد. پودر سولفات آلومينيوم و ياهمان زاج سفيد جزء نمك هاي رايج اين عنصر شيميايي به حساب مي آيد. فرمول شيميايي زاج سفيد Al2(SO4)3 است كه براي آب قدرت جذب فوق العاده بالايي دارد. اگر اين تركيب با آب تماس پيدا كند، خاصيت اسيدي بسيار بالايي به حدود ph2 مي رسد. به اين ترتيب مي توان گفت كه زاح سفيد جزء نمك هاي اسيدي است. در حالت معمول زاج سفيد به صورت كريستال هاي جامد و پودري مشاهده كرد. اگر زاج سفيد در معرض حرارت قرار بگيرد امكان مذاب شدن آن تا ٧٠٠ درجه سانتي گراد هم وجود دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی نحوه تولید زاج سفید 17 درصد بپردازیم.

زاج سفید برای رحم

چگونگي توليد زاج سفيد ١٧ درصد

روش هاي مختلفي براي توليد سولفات آلومينيوم و يا همان زاج سفيد وجود دارد كه در ادامه به بررسي رايج ترين نوع آنها مي پردازيم.
با واكنش هیدروکسید آلومینیوم و اسید سولفوریک، زاج سفيد توليد مي شود. اين نوع واكنش ها در مخازن بسيار مقاوم در برابر مواد خورنده صورت مي گيرند. توليد زاج سفيد به اين نوع روش ها داراي چندين مرحله است. ماده حاصله از تركيب هيدروكسيد آلومينيوم و اسيد سولفوريك با آب رقيق مي شود. مرحله آخر هم انجام پروسه حرارت دهي است و به اين شيوه كريستال هاي سولفات آلومينيوم توليد مي شوند. واكنش زير همين فرآيند توليد زاج سفيد توسط هيدروكسيد آلومينيوم و اسيد سولفوريك را نشان مي دهد.

‏2Al(OH)3+3H2SO4→Al2(SO4)3+6H2O
روش ديگري وجود دارد كه در آن آلومينيوم با اسيد سولفوريك حرارت داده مي شود و زاج سفيد توليد مي گردد. در زير فرمول شيميايي اين روش را هم قرار مي دهيم.
‏(2Al(s)+3H2SO4→Al2(SO4)3+3H2(g

كاربرد زاج سفيد يا سولفات آلومينيوم در صنايع مختلف

امروزه از زاج سفيد در صنايع بسيار زيادي استفاده مي شود كه در ادامه به بررسي اینکه زاج سفید چیست و چه کاربردی دارد می پردازیم.
همانطور كه در قسمت بالاتر هم گفته ايم؟ آلوم و با همان زاج سفيد جاذب قوي آل هستند. از اين خاصيت زاج سفيد و در صنعت هاي مختلفي اعم از تصفیه آب و فاضلاب، کشاورزی و همچنین آتش نشانی استفاده مي شود. در ادامه اطلاعات بيشتري در مورد كاربرد زاج سفيد در صنايع مختلف به شما مي دهيم.

  • كاربرد زاج سفيد در تصفيه فاضلاب

از جمله مهم ترين فرآيند ها در تصفيه فاضلاب و آب جدا كردن ذرات جامد و معلق در آنها است. اين نوع جداسازي بر كيفيت آب تاثير فوق العاده زيادي دارند. از جمله روش هاي كارآمد استفاده از مواد منعقد كننده است كه ذرات جامد را به يكديگر مي چسباند و در نهايت باعث ته نشيني آنها در كف حوضچه هاي تصفيه مي شود. بهترين مواد منعقد كننده در اين فرآيند، سولفات آلومينيوم است كه تاثير بسيار خوبي دارد.

  • کاربرد زاج سفيد در كشاورزي

از جمله مهم ترين كاربردهاي زاج سفيد و يا همان سولفات آلومينيوم در صنعت كشاورزي است. اين ماده شيميايي در صنعت كشاورزي شرايط را به گونه اي فراهم مي كند تا مواد مغذي موجود در خاك بسيار راحت از طريق ريشه جذب شوند. در واقع خاك داراي آهك است كه از جذب مواد مغذي توسط ريشه جلوگيري مي نمايد. به همين علت زاج سفيد را به خاك كشاورزي مي افزايند تا عمليات جذب راحت صورت بگيرد.

  • كاربرد زاج سفيد در استخر

گاهي در استخرهاي شنا ذرات بسيار ريز و معلق وجود دارند. اين ذرات براي سلامتي پوست بسيار مضر هستند و در نهايت منجر به ايجاد بيماري هاي پوستي مي شوند. در اين راستا بايستي حتما از مواد منعقد كننده مانند آلوم و يا همان زاج سفيد در کنار کلر استفاده كرد. البته بايد بدانيد كه زاج سفيد در تماس با آب خاصيت اسيدي پيدا مي كند. به همين علت ممكن است گاهي باعث حساسيت پوستي و يا حتي سوزش شود. در نتيجه بايد ميزان اسيدي بودن آب را كاهش داد و ph آب را افزايش داد. به اين منظور از مواد ديگري اعم از جوش شيرين استفاده مي شود.

  • زاج سفید در پزشکی

جالب است بدانید که زاج سفید در پزشکی هم کاربردهای بسیار زیادی دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. زاج سفید در برخی از داروها برای کوچک کردن بافت ها، به حداقل رساندن ترشح مایعات بدن و برای کاهش خونریزی کاربرد دارد. در صورت مصرف سم هم برای ایجاد استفراغ از آلوم استفاده می شود. از دیگر کاربردهای زاج سفید در صنعت پزشکی می توان به درمان عفونت ها، جلوگیری از ایجاد عفونت ها، تقویت برخی از واکسن ها و  استفاده می شود.‌

  • درمان گرفتگی عضلات با آلوم

آلوم یا همان زاج سفید برای گرفتگی عضلات هم بسیار کاربردی است. ترکیب زاج می تواند عاملی برای رقیق کننده خون باشد و درد را تا حد زیادی کاهش می دهد. بسیاری از افراد معتقد هستند که ترکیب زاج سفید و زردچوبه برای گرفتگی عضلات مانند معجزه عمل می کند.

  • رفع ترک خوردگی پاشنه پا

برای جلوگیری از ترک پاشنه پا حتما از زاج سفید استفاده کنید. تنها کافی است تا زاج سفید را گرم کنید و سپس روغنی مانند روغن بادام به آن اضافه کنید. سپس ترکیب را بر روی ترک پا بزنید. اگر این کار را به صورت مداوم انجام دهید، پس از مدتی تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد.

  • زاج سفید برای رفع بوی عرق

عرق در قسمت هایی مانند کشاله رانو زیر بغل ها ایجاد می شود. علت ایجاد عرق هم حضور باکتری ها است. یکی از خاصیت های مهم زاج سفید، خاصیت ضد باکتریایی است. زاج سفید برای جلوگیری از بوی عرق گزینه مناسبی است. البته آلوم برای پوسته های حساس توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث تحریک شود.

  • سفید کردن دندان با زاج سفید

یکی دیگر از کاربردهای زاج سفید برای دهان و دندان است. سفیدی و تمیزی دندان ها همیشه اهمیت داشته است. برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان ها و کنترل خونریزی از زاج سفید استفاده می شود. بسیاری از افراد هم از آلوم برای سفید کردن دندان های خود استفاده می نمایند و تاثیر آن را پس از مدت زمانی مشاهده می نمایند.

  • درمان عفونت رحم با زاج سفید

جالب است بدانید که برخی از درمان برخی بیماری ها مانند درمان بیماری عفونت رحم با زاج سفید امکان پذیر است و حتی از داروهای شیمیایی هم نتیجه بهتری می دهد.

  • روشن کردن پوست

امروزه در بسیاری از ماسک های خانگی از زاج سفید استفاده می شود، زیرا این محصول به عنوان لایه بردار و شرون کننده برای پوست بدن کاربرد دارد.

زاج سفید برای روشن شدن پوست

  • زاج سفید برای از بین بردن کیست تخمدان

برخی از خانم ها به علت سردی دچار کیست تخمدان می شوند. ترکیب زاج سفید با عسل برای درمان کیست تخمدان بسیار عالی است.

ويژگي هاي زاج سفيد يا سولفات آلومينيوم

در ادامه اين مطلب سعي داريم به بررسي ويژگي هاي فيزيكي و شيميايي سولفات آلومينيوم بپردازیم.
زاج سفيد و يا آلوم قدرت پايداري بسيار خوبي در تماس با هوا و ديگر شرايط مختلف دارد. براي از دست رفتن تبلور زاج سفيد بايد تا ٢٥٠ درجه سانتي گراد حرارت داده شود.
زاج سفيد قدرت حل شوندگي بسيار خوب و كاملي در آب دارد اما در الكل حل نمي شود.
اگر به زاج سفيد ٧٠٠ درجه سانتي گراد حرارت داده شود، تبديل به مذاب شده و اكسيد آلومينيوم ايجاد مي شود

مزایای استفاده از زاج سفید چیست؟

  • ماده ای بسیار کاربردی در بسیاری از صنف ها و به صرفه
  • از بین بردن باکتری ها به روشی آسان با زاج سفید
  • سازگاری با پوست بدن
  • محصولی کارآمد و در دسترس در بسیاری از فروشگاه ها و عطاری ها
  • دارای خاصیت جمع کنندگی و یا همان قابض
  • دارای خاصیت ضد عفونی کننده
  • تاثیر بسزایی در از بین بردن بوی نامطبوع

آشنایی با ترکیب زاج سفید

  • پتاسیم (K)

یون های پتاسیم (K+) در زاج سفید یا آلوم وجود دارد که یک عنصر ضروری برای فرآیندهای بیوشیمیایی به حساب می آید. در زاج سفید، پتاسیم باعث پایداری ترکیب می شود.

  • آلومینیوم (Al)

وجود یون های آلومینیوم (Al3+) در زاج سفید برای خواص شیمیایی بسیار اهمیت دارد. آلومینیوم دارای کاربرد صنعتی گسترده ای است که از جمله آنها می توان به تولید فلز آلومینیوم، آلیاژها و حتی در ساخت سرامیک و شیشه اشاره کرد.

اتم های گوگرد در زاج سفید وجود دارند و حالت آنها در این محصول به شکل یون های سولفات (SO42-) است که باعث کمک به واکنش پذیری ترکیب می شوند. گوگرد عنصری است که در فرآیندهای بیوشیمیایی مختلف شرکت می کند و به عنوان جزئی مهم و ضروری در اسیدهای آمینه ویتامین ها عمل می کند.

  • آب (H2O)

یکی از مهم ترین مشخصه های آلوم، فرم دودکاهیدرات آن است. منظور این است که هر مولکول زاج سفید 12 مولکول آب دارد. این مولکول های آب اهمیت بسیار زیادی برای پایداری ساختار کریستالی دارند.

خرید زاج سفید از سایت های معتبر

در این مطلب اطلاعات زیادی در مورد زاج سفید به شما داده ایم، اگر به هر علتی به دنبال خرید زاج سفید هستید، توصیه می کنیم که از سایت ها و فروشگاه های معتبر اقدام به خرید نمایید. تنها با یک تماس در کمترین زمان ممکن به صورت اینترنتی این محصول را از سایت های معتبر خریداری خواهید کرد.

قیمت زاج سفید

توجه داشته باشید که قیمت زاج سفید یا آلوم تاثیر مستقیمی بر اقتصاد تولید کنندگان و صادرکنندگان دارد. عوامل مختلفی در قیمت زاج سفید دخیل هستند که از جمله آنها می توان به شرایط آب و هوا، تقاضا و عرضه، میزان تولید، قیمت ارز و سیاست‌های دولتی اشاره کرد. جالب است بدانید که حتی زمان برداشت زاج سفید نیز بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. فصل برداشت زاج سفید بهار و تابستان است. البته باید بدانید که افزایش تقاضا هم در قیمت این محصول تاثیرگذار است.

درجه خلوص زاج سفید خود عاملی در نوع قیمت این محصول است. زاج سفید با درجه خلوص بالا برای تولید محصولات دارویی استفاده می شود، در نتیجه قیمت بیشتری هم دارد. معمولا ارزان ترین و به صرفه ترین الوم برای آزمایشگاه ها استفاده می شود که درجه خلوص بسیار پایینی هم دارند. به‌طور کلی، قیمت زاج سفید به عنوان یک محصول با ارزش و بسیار کاربردی در صنایع مختلف در طی زمان های مختلف دچار تغییر می شود.

سوالات متداول، زاج سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا زاج سفید خطراتی هم دارد؟

وقتی زاج سفید و یا همان سولفات آلومینیوم با آب ترکیب شود، باعث سوزش پوست و چشم می شود. قطعا تماس با پوست مشکلاتی اعم از خارش، احساس سوزش و بثورات قرمز را ایجاد می کند. استنشاق زاج سفید هم باعث تحریک گلو و حتی ریه ها می شود. در نتیجه ممکن است در ادامه نفس تنگی و سرفه های پی در پی را هم ایجاد کند.

آیا می توان زاج سفید را خورد؟

خوردن زاج سفید به هیچ عنوان توصیه نمی شود، اما در برخی از محصولات غذایی فرآورده شده مقدار کمی از آن وجود دارد. زاج سفید معمولا برای استفاده موضعی است. توجه داشته باشید آن زاجی سفیدی که از عطاری ها تهیه می کنید، خوراکی نیست.

چگونه از اصل بودن زاج سفید اطمینان حاصل کنیم؟

استفاده از کاغذ تورنسل برای اصل بودن زاج سفید بسیار کمک کننده است، در صورت اصل بودن زاج سفید، کاغذ تورنسل به رنگ قرمز در می آید.

آیا زاج سفید مضر است؟

از جمله عوارض و مضرات زاج سفید می توان به خشکی و تحریک پوست، تورم گلو، سوختگی، سرگیجه، کهیر، واکنش های آلرژیک، زخم پوستی اشاره کرد. به همین علت توصیه می شود تنها تحت نظر پزشک آن را مصرف کرد.

ساختار زاج سفید چگونه است؟

زاج سفید دارای ساختار کریستالی هشت وجهی است. در واقع شبکه ای کریستالی دارد که از یون های آلومینیوم تشکیل شده است و توسط یون های سولفات و مولکول های آب احاطه شده است. در نتیجه آرایشی سه بعدی ایجاد می شود. از جمله مهم ترین ویژگی های زاج سفید می توان به وجود مولکول های آب در ساختار کریستالی اشاره کرد.