اهمیت شیرین کننده های صنعتی در زندگی

شیرین کننده های صنعتی تاثیر و کاربرد بسیاری در اکثر صنایع به خصوص صنایع غذایی دارند که در ذیل به معرفی آنها و کاربردهایشان پرداخته می شود.

انواع شیرین کننده ها

جایگزین های شکر، شیرین کننده هایی هستند که به جای قند معمولی (ساکاروز) استفاده می شوند. در واقع شیرین کننده های صنعتی فقط یکی از انواع جایگزین های شکر هستند.
شیرین کننده های مورد استفاده به جای قند و شکر، انواع مختلفی دارند که از جمله مهم ترین آن ها شیرین کننده های طبیعی و صنعتی و شیرین کننده های جدید هستند. در ذیل به اختصار به توضیح بعضی از این شیرین کننده ها خواهیم پرداخت.

شیرین کننده های صنعتی

شیرین کننده های صنعتی چه هستند؟

قند صنعتی یا قند مصنوعی ماده ای است که برای شیرین کردن محصولات از آن استفاده می شود. به دلیل نیاز شدید صنایع به محصولات شیرین کننده و توجه به این موضوع که استفاده از قند مصنوعی به تنهایی نمی تواند پاسخ گوی نیاز بازار باشد، موادی با نام شیرین کننده های صنعتی تولید شده اند. این مواد در واقع همان جایگزین قند و شکر صنعتی بوده و کاربرد اصلی شان همان شیرین کنندگی می باشد. این شیرین کننده ها، تشکیل یافته از برخی مواد شیمیایی هستند که در مراحل پخت و تولید مواد غذایی استفاده می شوند. این مواد مزایایی دارند که آن ها را از قند و شکر مصنوعی متمایز و چه بسا جذاب تر می نماید. کالری کم و میزان شیرین کنندگی بالا از جمله برترین این مزایا هستند. کالری کم آن ها باعث می شود، در مواد رژیمی مورد استفاده قرار گیرند و گزینه هیجان انگیزی برای چنین مصارفی باشند. شیرین کنندگی بالای آن ها نیز باعث می شود که تا حدود زیادی مقرون به صرفه تر از قند و شکر صنعتی باشند. چراکه استفاده از مقدار بسیار کمتری از آن ها میزان شیرینی مطلوب را ایجاد می کند و نیاز نیست از مقدار بالایی از قند و شکر به این منظور استفاده شود.
شیرین کننده های صنعتی با توجه به مواد به کار رفته در ساختار آن ها و دیگر مؤلفه هایی که مختص کشورهای مختلف است، انواع زیادی را شامل می شوند. از جمله این شیرین کننده ها می توان از مواد زیر نام برد:
• آسپارتام (این شیرین کننده صنعتی با نام های دیگری از جمله شوگر توین، نوترا سوییت و همچنین ایکول نیز در بازارهای بین المللی شناخته و عرضه می شود)
• سوکرالوز
• نئوتام
• ایس سولفام پتاسیم
• ساخارین
• آونتام
• سیکلمات
• نئو هسپریدین
در رابطه با فواید و مضرات استفاده  نقل قول های متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند این مواد به دلیل دربردارندگی برخی مواد شیمیایی مضر، مضرات زیادی دارند و می توانند درصد ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان، قند خون بالا، صدمه به روده و … را افزایش دهند. البته در این خصوص می بایست نظر مقامات و مسئولین وزارت و ارگان های بهداشت و سلامت جامعه را نیز پیگیری نمود. این افراد استفاده از نوع صنعتی را بی ضرر دانسته و حتی آن را مناسب برای افراد تابع رژیم های غذایی لاغری  می دانند.

موارد استفاده از شیرین کننده های صنعتی

اکثر محصولاتی که به عنوان خوردنی و نوشیدنی از آن ها استفاده می شود، نیازمند میزان مشخصی از شیرینی در ساختار خود هستند؛ بنابراین گستره کاربرد شیرین کننده های صنعتی بسیار وسیع است. در تولید مواد غذایی پخته و کنسروی از شیرین کننده ها بهره گیری می شود. همچنین در تهیه انواع آب نبات ها، مرباها و ژله ها، کوکی ها و بیسکوئیت ها، نوشیدنی های گازدار و غیر گازدار، لبنیات و … از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود.
خالی از لطف نیست اگر بدانید که اینن نوع شیریم کننده ها ، مصارف خانگی نیز دارند. البته در این رابطه باید خاطرنشان کنیم همانطور که قبلاً گفته شد، مقدار شیرین کنندگی این شیرین کننده ها بیشتر از قند و شکر صنعتی می باشد و نباید به میزانی که قبلاً از قند و شکر در پخت و پز استفاده می شد، از این مواد نیز به همان میزان قبل بهره گیری شود. در این خصوص لازم است که به برچسب های استفاده صحیح و اصولی مجهز شوند.

فواید احتمالی شیرین کننده های صنعتی برای سلامتی

یکی از دغدغه های مهم در مورد استفاده از شیرین کننده های مصنوعی این است که آیا این مواد شیرین، باعث آسیب به دندان ها و ایجاد کرم خوردگی می شوند؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت که یکی از فایده های این شیرین کننده ها این موضوع است که هیچ آسیبی به دندان ها و لثه افراد نمی رسانند.
این باور وجود دارد که شیرین کننده های صنعتی می توانند در کنترل وزن و نیز کنترل میزان قند خون افراد مؤثر واقع شوند.

فروش شیرین کننده های صنعتی

نگرانی های احتمالی در مورد سلامتی در صورت استفاده 

نظراتی وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده طولانی مدت از شیرین کننده های صنعتی موجب بروز بیماری هایی نظیر سرطان و بیماری های گوارشی و … می شود. از این رو در دهه های اخیر تحقیقات و بررسی های زیادی بر روی این مواد صورت گرفته است. در دهه 1970 میلادی مطالعاتی بر روی شیرین کننده های مصنوعی انجام گرفت که نتایج آن موجب شد که ساخارین به عنوان یک ماده مضر برای سلامتی معرفی شد. دلیل این نتیجه، بررسی ارتباط بین مصرف ساخارین با بروز سرطان مثانه در موش هایی بود بر روی آن ها آزمایش صورت گرفته بود. این نتیجه در سال های بعد توسط انستیتوی ملی سرطان و دیگر نهادهای بهداشتی رد شد و مشخص شد دلیل علمی معتبری مبنی بر مضر بودن ساخارین وجود ندارد. سازمان غذا و دارو که به اختصار FDA نامیده می شود، بی خطر بودن تمام انواع  موجود در بازار را که قابل مصرف صنعتی و خانگی هستند را بررسی و سپس تأیید می کند و اجازه عرضه آن ها در بازارها را می دهد. عنوان GRAS نیز توسط این سازمان به موادی تعلق می گیرد که به طور کلی به عنوان بی خطر شناخته می شوند.

شیرین کننده های جدید و انواع آن

شیرین کننده های جدید به دلیل ماهیت و چگونگی ساخته شدنشان، در دسته خاصی جای داده نمی شوند. در واقع این مواد ویژگی هایی دارند که باعث می شود تفاوت هایی زیادی با هم داشته باشند. در این رابطه می توان به شیرین کننده استویا اشاره کرد. در ادامه به معرفی و بررسی خصوصیات تعدادی از شیرین کننده های جدید خواهیم پرداخت.

شیرین کننده استویا

• الکل های قندی

در بعضی از انواع سبزی ها و میوه ها، کربوهیدرات هایی وجود دارند که از نظر ساختار در زمره مواد قندی به شمار می روند. این نوع کربوهیدارت ها یا پولی یولها، به عنوان الکل های قندی شناخته می شوند. در رابطه با نحوه نام گذاری این مواد باید گفت که این مواد فاقد الکل یا متانول هستند، اما از آن جایی که الکل به طور طبیعی در اثر ماندگاری برخی مواد به وجود می آید، این کربوهیدرات ها نیز به این نام، شناخته شده اند. در خصوص خاصیت شیرین کنندگی الکل های قندی، باید گفت که میزان شیرینی موجود در آن ها کمتر از شیرینی موجود در قند می باشد. همچنین قابل ذکر است که این مواد از آن جایی که کالری کمی دارند، برای افرادی که طالب مصرف مواد مناسب برای رژیم های لاغری و تناسب اندام هستند، بسیار جذاب می باشند.

• فروش سوربیتول

سوربیتول (به انگلیسی: Sore-bih-tall تلفظ می شود) نوعی کربوهیدرات به نام الکل قند یا پلی یول است که به صورت ترکیب محلول در آب است و به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد.
سوربیتول همچنین برای تهیه شیرینی، بافت و نگهداری رطوبت از گلوکز برای استفاده در غذاها بسته بندی شده و نوشیدنی ها به صورت تجاری تولید می شود. سوربیتول، اگر به مقدار زیاد خورده شود، می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود.

 سوربیتول و سلامتی

همان طور که ذکر شد مانند اکثر الکل های قندی، سوربیتول نه به اندازه قند شیرین است و نه دارای کالری است. سوربیتول حدود 60 درصد شیرینی قند را دارا است و در هر گرم حدود 35 درصد کالری کمتری دارد (2.6 کالری برای سوربیتول در مقایسه با 4 کالری برای قند)؛ اما سهم سوربیتول در سلامتی فراتر از کالری است. دو منطقه ای که الکل های قندی و سوربیتول اثرات مثبتی بر آن ها دارند از جمله، بهداشت دهان و دندان و قند خون می باشد.

• فروش آسپارتام

آسپارتام یک شیرین کننده کم کالری است که برای دهه ها به عنوان راهی برای کاهش مصرف قندهای اضافی مورد استفاده قرار گرفته است و در عین حال رضایت استفاده کننده را از لذت بردن از مصرف یک چیز شیرین فراهم می کند. آسپارتام شیرینی تقریباً 200 برابری قند یا شکر را دارا است و به همین ترتیب فقط مقدار کمی شیرین کننده برای مطابقت با شیرینی تهیه شده توسط شکر لازم است. در غذاها و نوشیدنی های آماده، آسپارتام اغلب با سایر شیرین کننده ها یا مواد غذایی مخلوط می شود تا طعم های تلخ را به حداقل برساند و طعم کلی را افزایش دهد.
آسپارتام از دو اسید آمینه تشکیل شده است، اسید آسپارتیک و فنیل آلانین. هنگام بلع، آسپارتام برای استفاده در سنتز پروتئین و متابولیسم به این اسیدهای آمینه تجزیه می شود. علاوه بر اسید آسپارتیک و فنیل آلانین، هضم آسپارتام همچنین مقدار کمی متانول تولید می کند، ترکیبی که به طور طبیعی در غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات و آب آن ها یافت می شود. مقدار متانول حاصل از مصرف یک نوشیدنی شیرین شده با آسپارتام حدود پنج تا شش برابر کمتر از حاصل از همان حجم آب گوجه فرنگی است.
آسپارتام می تواند به عنوان عنصر موجود در نوشیدنی ها (مانند نوشابه های رژیمی، آب های سبک یا کم قند و آب های طعم دار)، محصولات لبنی (مانند ماست سبک و شیر با طعم کم چربی)، دسرها (مانند قند، پودینگ و ژلاتین، بستنی سبک و بستنی های معطر)، آدامس، سس، شربت و چاشنی ها استفاده شود. آسپارتام همچنین در انواع مختلفی از شیرین کننده های رومیزی کم کالری یافت می شود. آسپارتام برای استفاده در غذاهایی که به مدت طولانی نیاز به پخت دارند مناسب نیست زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا باعث از بین رفتن شیرینی آن می شود.

فروش دکستروز

یکی از انواع قندهای ساده که در ساخت آن از ذرت بهره گیری می شود و همچنین از لحاظ ساختار شیمیایی شباهت صددرصدی با گلوکز دارد، دکستروز می باشد. یکی از کاربردهای دکستروز، استفاده از آن به عنوان شیرین کننده در مراحل پخت انواع محصولات غذایی می باشد.
در رابطه با دکستروز می توان به این نکته مهم اشاره کرد که یکی از موارد استفاده مهم آن، کاربرد در صنایع پزشکی و داروسازی است. از دکستروز در محلول هایی که نحوه تزریق آن ها غیر عضلانی و در واقع وریدی بوده و می توانند میزان قند خون بیماران را افزایش دهند، بهره گیری می شود. در این رابطه می توان به این نکته علمی اشاره کرد که اساساً قندهای ساده، این قدرت را دارند که به سرعت قند خون را بالا برده و انرژی را به افراد بازگردانند. گالاکتوز، گلوکز و فروکتوز نیز از جمله انواع دیگر قندهای ساده هستند. بهتر است بدانید که محصولاتی نظیر شکرهای تصفیه شده، عسل های صنعتی و رشته های ماکارونی سفید، از جمله محصولاتی هستند که از انواع قندهای ساده تولید می شود.

خرید شیرین کننده های صنعتی

خرید شیرین کننده ها

شما عزیزان می تونید برای کسب اطلاع از قیمت انواع شیرین کننده های صنعتی و خرید شیرین کننده هایی که در بالا ذکر شد و همچنین خرید سوکرالوز و خرید ساخارین با کارشناسان مجموعه اَوِسینا شیمی تماس بگیرید.

برای استعلام 

قیمت شیرین کننده های صنعتی

و همچنین مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

021-55436249

09194568768

09196394325

پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17 و پنج شنبه 9 الی 13:30

Call us